Image Alt

Šeimos Santykių Institutas

  /  Straipsniai   /  6 – 11 m. vaikų agresyvus elgesys. Kaip reaguoti tėvams?

6 – 11 m. vaikų agresyvus elgesys. Kaip reaguoti tėvams?

Parengė psichologė Kristina Tutlienė

 

Agresyvus elgesys kelia nemažai iššūkių tiek aplinkiniams, tiek pačiam vaikui. Agresyvaus elgesio priežastys gali būti įvairios ir kompleksiškos. Įprastai, tai gali būti temperamento, auklėjimo stiliaus, stresorių ir prieraišumo pasekmė. Pastebima, kad agresyviai linkę elgtis vaikai dažnai turi mokymosi, bendravimo sunkumų, gali būti jautresni dirgikliams, frustracijai (nemaloni būsena dėl poreikių nepatenkinimo ar nepavykus pasiekti tikslo).

Agresyvus elgesys ir kiti šalia esantys sunkumai gali apsunkinti vaikų dalyvavimą mokyklos, būrelio ar kitose veiklose, daryti įtaką jų santykiams su aplinkiniais. Todėl svarbu padėti agresyviai besielgiantiems vaikams atrasti / išmokti naujų neagresyvių reagavimo būdų, padėti jiems įveikti kylančius iššūkius tinkamu būdu. Toliau pateikiame keletą rekomendacijų tėvams, kurios gali būti naudingos padedant  6 – 11 m. amžiaus vaikams keisti agresyvų elgesį į labiau tinkamą:

  • Mokyti vaiką tinkamai reikšti stiprias emocijas (pvz. pyktį). Dažnai agresyviai besielgiantys vaikai neturi arba turi menkus įgūdžius išreiškiant stiprias emocijas (pvz.: supykę mušasi, mėto daiktus). Svarbu mokyti vaikus išreikšti sudėtingas emocijas priimtinu būdu. Slopinant emocijas, jos kaupiasi, virsta apmaudu ir įtampa, o galų gale gali būti pykčio priepuolių ar somatinių ligų priežastis. Spontaniškai reiškiamos emocijos gali žeisti kitus (pvz.: supykus aprėkiu kitą). Emocijų tinkama raiška prasideda juo jų pažinimo (iš kur kyla, kokia tai emocija, ką norisi daryti, kai taip jaučiuosi) ir priėmimo, kad taip galiu jaustis. Jei itin stipri emocija, svarbu išmokti nusiraminti (pvz.: giliai kvėpuoti, maigyti minkštą kamuoliuką), kad galėtume mąstyti ir ieškoti tai situacijai tinkamiausio sprendimo. Kai randame tinkamiausią sprendimą – veikti. Daugiau apie emocijų atpažinimą ir valdymą galite skaityti straipsnyje („Mano emocijos ir jausmai: kaip juos atpažinti ir valdyti?“).
  • Pagirti ir įvertinti vaiko pastangas. Agresyviai besielgiantys vaikai, neretai jaučiasi savimi nepasitikintys, jie susilaukia nemažai kritikos, pastabų, neigiamų atsiliepimų apie save. Dažnai neigiamas aplinkinių požiūris į juos, dažni priekaištai skatina jų priešiškumą ir mažina motyvaciją elgtis tinkamai. Vaikas pajėgus keisti elgesį, kai jis jaučiasi pasitikintis savimi, motyvuotas, kai girdi, kad kiti tiki juo. Todėl svarbu pastebėti, kai jam pavyksta tinkamai elgtis ir pagirti. Taip pat, pastangų pastebėjimas ir pagyrimas itin svarbus, nes ne iš karto gali pavykti susivaldyti, o vaiko motyvacija sustiprės, kai jo pastangos bus įvertintos.
  • Susikurti aiškią taisyklę apie agresyvų elgesį. Svarbu reaguoti į smurtinį elgesį ir jį stabdyti. Kartais suaugusiesiems gali kilti impulsas atsakyti į vaiko agresyvų elgesį, pavyzdžiui jį aprėkiant, pastumiant, įžnybiant atgal, o kartais suaugusieji elgdamiesi taip pat, kaip jų vaikas, nori parodyti jam, kaip jaučiasi nuskriaustasis. Suaugęs turėtų būti tinkamo elgesio pavyzdys ir mokyti vaiką, kaip sudėtingose situacijose reikia nusiraminti ir reaguoti, o ne atsakyti tuo pačiu. Itin svarbus ramus ir draugiškas suaugusiojo reagavimas, kai vaikas elgiasi netinkamai. Kai yra taisyklės, svarbu, kad vaikas susidurtų su netinkamo elgesio pasekmėmis, pvz.: sulaužiau – sutaisau; įžeidžiau – atsiprašau.
  • Mokytis socialinių ir bendravimo įgūdžių. Vaikai, kurie elgiasi agresyviai neretai stokoja įvairių įgūdžių, kaip susidraugauti su bendraamžiais, bendrauti, dirbti grupėje, spręsti konfliktus. Neturėdami kitokių būdų, tik išmoktus – agresyvius, jie renkasi jiems žinomus, todėl svarbu, kad vaikas išmoktų naujų. Mokytis gali bendraudamas su bendraamžiais, kurie turi gerus socialinius įgūdžius, stebėdamas jam artimus suaugusiuosius. Mokymosi vieta gali tapti įvairios socialinių įgūdžių ugdymo grupės, o jei grupėje dalyvauti yra per sunku, pradžioje galima atvykti ir bendrauti specialisto kabinete.

 

Parengta įgyvendinant Kauno rajono savivaldybės administracijos finansuojamą projektą.